What’s in it for me?

Du har väl inte missat våra kategorier där vi tillsammans med våra samarbetspartners har instiftat ett S som även innebär en prissumma? Sök fram till 18 februari. Inlämning sker via ett digitalt verktyg mellan 10 oktober 2017 – 18 februari 2018 kl 23:59.

Svenska Fönsterpriset – konsten att bygga med ljus
Arkitektur med fönsterlösningar som bygger och förbättrar med ljus. I denna kategori väljs en vinnare som dessutom får en prischeck på 50 000 SEK. Priset presenteras i samarbete med vår huvudsponsor Svenska Fönster.

Aluminium
Produkter, system och/eller tjänster som är nyutvecklade, nyskapande och har utformats med hänsyn till ett hållbart samhälle, säkerhet och ekonomi samt där aluminium varit en väsentlig del. I denna kategori väljs en vinnare som dessutom får en prischeck på 10 000 SEK. Presenteras i samarbete med Svenskt Aluminium.

Lauritz.com
Lauritz Konsthantverkpris är instiftat av Lauritz.com och är ett ytterligare en fördjupning av det fleråriga samarbetet med Design S. Samtliga anmälda bidrag inom kategorin Konsthantverk & hantverk är med och tävlar. Lauritz.com:s egna jury premierar nyskapande och innovativa konsthantverk, främst inom keramik, glas, silver samt smyckeskonst. Juryn letar efter ett objekt som utstrålar en stark designvision, ett personligt formspråk och en gedigen kvalitet, som kan anses ha potential till att bli en framtida klassiker. Lauritz.com vill hitta en vinnare som kan överleva sin egen tid och tilltala framtidens konsumenter om 25 eller 50 år på auktion. Juryn består av Mette Røde Sundstrøm, delägare i Lauritz.comkoncernen samt värderingsexperterna Ulrika Ruding och Andreas Zätterqvist. Vinnaren får ett S och en prischeck på 20 000 SEK.

 

What was in it for me?

Om du skulle nämna ETT enda skäl att anmäla bidrag till Design S – Swedish Design Awards 2018, vad skulle det då vara?

”Om man vill synas tillsammans med de mest aktuella och bästa innovatörerna i branschen är detta ett strålande tillfälle att nå ut till en bred publik, näringsliv och ett internationellt sammanhang.”
– Karolina Keyzer, arkitekt, grundare av O K K +,  jurymedlem i kategorierna Arkitektur (Koncept & Realiserade projekt) samt Svenska Fönsterpriset 2018.

Att som formgivare få synas i ett sammanhang som Design S kan skapa en plattform och en spridning som är helt unik i Sverige.”
– 
Thommy Bindefeldt, Marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn, jurymedlem i kategorin Textil 2018.

”Design S ger exponering och tyngd till de främsta exemplen på modern Svensk design”.
 – Martin Willers, VD på Transparent Sound & grundare av designbyrån People People. Jurymedlem i kategorin Industridesign & produktdesign (B2B & B2C) 2018.

”Design S är det enda sammanhang i Sverige där alla designdiscipliner samlas och tävlar. Ett unikt skyltfönster med andra ord. För både designers, kunder och branschen i stort.”
– Anton Gårdsäter, Creative Director på Essen International, jurymedlem i kategorin Grafisk design 2018.

”Jag tycker man söka Design S för att det är ett sätt att synliggöra samtidens olika kvalitetsprojekt inom respektive designdisciplin och att dessa i sin tur kan agera förebilder och diskussionsunderlag för framtidens design.”
– 
Mattias Ståhlbom, Architect MFA, Co-Founder TAF, jurymedlem i kategorin Ljus och belysning 2018.

”Svensk design utvecklas kontinuerligt, det är nu dags att visa på den bredd av tjänstedesignprojekt och kompetens som finns i Sverige. Vi är väl kända för våra produkter, både fysiska och digital – och nu är det dags att sätta tjänstedesign på kartan! Inspirerar och överraska oss och den övriga juryn i vad tjänstedesign kan och bör vara!”
– 
Katarina Wetter Edman, PhD design, Forskningsledare FoU i Sörmland & Lektor i tjänstedesign, Konstfack. Jurymedlem i kategorin Tjänstedesign 2018.


Här nedan berättar några vinnande projekt från tidigare år och om vad utmärkelsen har betytt för dem.

 

AIA JÜDES nominerad i kategorin Konsthantverk & Hantverk 2014 med bidraget Näver say näver:

Vad har Design S-nomineringen inneburit för dig och din verksamhet?
Jag jobbar tvärdisciplinärt i gränslandet mellan hantverk, mode, konst och design. Det kan vara svårt för folk att placera mig och det är en utmaning att navigera och profilera sig inom alla dessa olika områden parallellt. Nomineringen har absolut hjälpt mig att nå en ny och större publik, framförallt inom designvärlden.

Förde nomineringen med sig några positiva spin-off-effekter? Har det till exempel lett till nya uppdrag/kunder/publik?
Nationalmuseum köpte förra hösten in ett av mina objekt till sina samlingar, att projektet varit nominerat till Design S var säkert ingen nackdel då dom fattade sitt beslut.

Varför borde andra i branschen söka till Design S?
Det är en exklusiv merit, en värdefull kvalitetsstämpel som ger din verksamhet större tyngd.

Läs mer om Aia Jüdes här 

 

JONAS FORSMAN och LARS WETTRE med projektet CableCup, premierad med Design S 2010

Vad betydde Design S för er och er verksamhet?
Vi fick utmärkelsen under vårt första verksamhetsår vilket gav oss en bra start i lanseringen av CableCup. För oss betydde det uppmärksamhet som vi aldrig skulle ha råd att köpa. T.ex. fick vi komma till TV4 Nyhetsmorgon och presentera oss och visa CableCup för TV-tittarna. Men inte minst gav det oss självförtroende, att vi fick bevis för att vi hade tagit fram en riktigt bra produkt.

Vad hände efter det att ni fick utmärkelsen? 
Design S blev en kvalitetsstämpel som hjälpt oss i vårt marknadsförings- och försäljningsarbete. Vi fick möjlighet att följa med Design S utställningen till bl.a. Tyskland vilket har hjälpt oss i kontakter med tyska kunder. Sedan vi fick utmärkelsen har vi sålt över 100 000 ex av CableCup och Design S är en av anledningarna till vår framgång.’’
 
Varför borde andra i branschen söka till Design S?
För att Design S är en viktig plattform för designföretag som ger positiv uppmärksamhet, marknadsföring och nya – inte minst internationella – kontakter och förhoppningsvis (som i vårt fall) även ökad försäljning.
image001image002

SVENSK FORM | FORM The Swedish Society of Crafts and Design
Svensksundsvägen 13 | Box 204, 101 24 Stockholm | Besöksadress: Svensksundsvägen  13 | 08-463 31 30  | info@svenskform.se