Nominerade GRAFISK DESIGN

P5 – Visuell identitet och skyltkoncept
Visuell identitet och skyltkoncept till P5, en utbildnings-, event- och konferensanläggning mitt i Umeå. Alla beståndsdelar är förankrade i varumärkesplattformen och dess brand essence ”Smartare möten”, samt är i total samklang med byggnadens arkitektur – allt för att skapa goda förutsättningar för bra möten och en stark upplevelse av varumärket och platsen. Utifrån de publika flödena i den komplexa rumsligheten på plats finns ett logiskt antal strategiska punkter genom vilka besökaren lätt och ledigt guidas till sin slutdestination.

Uppdragsgivare: Blå Huset Hotell Umeå AB
Designbyrå: Studio With Sweden
Arkitekt: Mattias Lind
Creative Director: Håkan Gustafson

Unga Klara – Ny visuell identitet
Ny visuell identitet till Unga Klara, den världsledande normkreativa teatern som arbetar undersökande utifrån ett barnperspektiv. Det visuella språket ämnar att spegla verksamheten på ett kaxigt och lekfullt sätt – utan att bli barnsligt.

Uppdragsgivare: Unga Klara
Designbyrå: Studio Parasto Backman
Art Director och grafisk formgivning: Parasto Backman
AD-assistent: Agnes Florin
Typsnittstecknare: Carolina Laudon
Finsnickare: Moa Ott
Fotograf: Emilia Bergmark Jiménez

Rudinski Fruktbrännvin
Visuell identitet och förpackningskoncept för Rudinski Fruktbrännvin. Virkning och brännvin är två typiska östeuropeiska hantverk som vävs ihop i produktens visuella identitet och förpackning. Frukten plockas för hand i den ungerska byn Göncruszka och varje etikett är handvirkad av bygatans sömmerskor. Under det vita, boktryckta sigillet gömmer sig en kork islagen av dryckens upphovsman Robert Rudinski.

Uppdragsgivare: Robert Rudinski
Designbyrå: Garbergs Project
Projektledare: Åsa Berg
Produktionsledare: Maria Backström
Designer: Peter Herrmann

Maréna Beauté
Visuell identitet och förpackningsdesignkoncept för sminkprodukter bestående av foundation, puder och rouge. Det viktigaste elementet i den visuella identiteten är ett monogram inspirerat av de mjuka penseldragen från en sminkborste, det är flexibelt och kan användas som ett återkommande grafiskt element genom hela identiteten.

Uppdragsgivare: Maréna Beauté
Designbyrå: Bold
Creative Director: Bold


SVENSK FORM | FORM The Swedish Society of Crafts and Design
Svensksundsvägen 13 | Box 204, 101 24 Stockholm | Besöksadress: Svensksundsvägen  13 | 08-463 31 30  | info@svenskform.se