OM ÅRETS VISUELLA IDENTITET

Årets visuella identitet för Design S – Swedish Design Awards har skapats av den nystartade stockholmsbaserade design-byrån Bekele Nash Jandér & Co. Med passion och ny kenhethar de lyft fram produktion och skapandeprocess i tävlingens olika kategorier, som koncept i den visuella identiteten.

 

”När det kommer till design har vi ett holistiskt synsätt”, säger Anders Jandér från BNJ. ”Därför tycker vi det är extra roligt att jobba med Design S – Swedish Design Awards. Här får vi visa många olika former av design, bakom kulisserna. Förra omgångens koncept handlade om idé och inspiration, i år sys det ihop med en identitet baserad på skapande och produktion.”

En utmaning som BNJ mötte var att visualisera produktions- processen av digitala produkter och tjänster. Michael Bekele berättar: ”Vi försökte filma skärmar med kod och ta bilder av post-its, men kände att vi inte riktigt fick till det. Att blå- sa glas eller skapa i lera är på något sätt mer konkret och lättare att förstå.”

”Men snart insåg vi att när det kommer till bra design, oav- sett designkategori, handlar det i slutändan om samtal och samarbete mellan människor som strävar mot samma mål”, säger Charlie Nash. ”Det är så vi gillar att jobba och vi är väldigt glada över att se att skickliga designer inom andra designområden delar den uppfattningen.”

Photo:Viktor Sjödin

 


SVENSK FORM | FORM The Swedish Society of Crafts and Design
Svensksundsvägen 13 | Box 204, 101 24 Stockholm | Besöksadress: Svensksundsvägen  13 | 08-463 31 30  | info@svenskform.se