2020-06-01

Möt Lisa Careborg från Happy F&B. Happy F&B vann ett S i kategorin Grafisk design med projektet Costume Change At The Opera 2018.

I kategorin Grafisk design premieras identitetsdesign, infografik, motion design, digital design, böcker, tidningsdesign, förpackningsdesign, utställningsdesign, skyltsystem etc.

Costume Change At The Opera

Berätta kort om ert bidrag till Design S 2018.

Vi tog fram en ny visuell identitet för GöteborgsOperan med målet att göra operan mer synlig, tillgänglig och digital. GöteborgsOperan är som en föränderlig organism, i ständig rörelse. Den geografiska närheten till vattnet är speciell, en relation som syns i arkitekturen (huset ser ut som ett skepp!).

Vi bestämde oss för att utforska vad som händer om man kopplar samman ljud och vatten. För att ta fram identiteten bjöd vi in några av operans artister till ett experiment. Ljudet de åstadkom – med stämband, instrument och bara fötter – fångades upp och förstärktes. Ljudvågorna leddes in i vatten och utifrån mönstren de bildade skapade vi både logotyp och id-mönster.

Lisa Careborg, Happy F&B.

Vad har S:et betytt för er?
Uppmärksamhet och en bekräftelse på att vårt experiment lyckades. Responsen för det här projektet har varit överväldigande, både för oss och operan. Det var ett väldigt givande samarbete och det har varit roligt att få följa operan de senaste åren. De har lyckats nå fler, med rekordhöga besökssiffror. Före covid-19, bör väl tilläggas. 

Varför är kategorin grafisk design viktig i en designtävling?
Grafisk design finns överallt i samhället. När den görs med kvalitet blir vår vardag lite lättare, roligare och mer intressant. En designtävling kan lyfta fram de projekt som är extra kreativa och inspirera till att tänka i nya banor. Jag märker att intresset för grafisk design ökar och med det en diskussion om kvalitet. Tävlingar kan fungera som en bra katalysator för de diskussionerna.