”40-årsjubilerande Design S – Swedish Design Awards är det mest prestigefulla designpris man kan få och den ultimata bekräftelsen på ett lyckat resultat.”
– Mats Widbom, VD Svensk Form
”Att som formgivare få synas i ett sammanhang som Design S kan skapa en plattform och en spridning som är helt unik i Sverige.”
– Thommy Bindefeld, Senior Advisor på Svenskt Tenn, jurymedlem i kategorin textil 2023.
”Svensk design utvecklas kontinuerligt. Vi är väl kända för våra produkter, både fysiska och digitala – och Design S sätter även tjänstedesign på kartan. Inspirera och överraska oss i vad tjänstedesign kan och bör vara!”
– Katarina Wetter Edman, innovationsrådgivare, Örebro universitet. Jurymedlem i kategorin tjänstedesign 2023.
”Jag tycker att alla måste vara med och söka så vi kan visa upp allt det fantastiska som design gör i samhället. Sök nu!”
– Lisa Lindström, medgrundare av design- och innovationsföretaget Doberman, ordförande i juryn för Design S 2023.
Berätta kort om ert bidrag till Design S.
Bidraget var CAKEs första serieproducerade modell, Kalk OR. Utgångspunkten handlade om att optimera en motorcykel och dess prestanda för terrängbruk med en elektrisk drivlina. Resultatet är en produkt som är tyst, inte stör eller förorenar, är extremt lätt att köra utan att växla eller koppla, och endast väger 68 kg.
Vad har Design S betytt för er?
Ett S är stort, främst för organisationen, där uppmärksamheten från oberoende och professionella bedömare ger en bra energi, i det fortsatta samarbetet. Samma oberoende ger ju också en fantastisk kredibilitet i marknaden.
Varför är kategorin industridesign & produktdesign så viktig i en designtävling?
Design handlar om att gestalta strategier. Att ge ambitioner liv. Få företeelser inom design blir så konkreta och tydliga att analysera eller förstå som produktdesign.
Berätta kort om ert bidrag till Design S.
Tillsammans med Lystra vann vi Design S för spotlights-serien Mocca i kategorin Ljus och belysning 2018. Mocca är en cylindrisk spotlight med integrerad elektronik, reflektor och LED i ett. Inspirerade av örat på en kaffekopp skapade vi ett poetiskt och eget uttryck samtidigt som vi åstadkom flexibilitet med en dold LED och passiv kylning. Design där form och funktionalitet tillsammans skapar den unika lösningen.
Vad har Design S betytt för er?
För mig skapar Design S uppmärksamhet för produkter och projekt som kanske inte annars synliggörs för en bredare publik. Design S lyfter fram design som framgångsfaktor. För varumärket Lystra skapa det möjlighet att påvisa att genomtänkt design och nära samarbeten med designer gör skillnad. På den internationella arenan visar det på stolthet för svensk design.
Varför är kategorin industri- och produktdesign så viktig i en designtävling?
Det jag uppskattar med Design S är den breda definitionen av design i dess olika skepnader, varje kategori med sin specifika jury som består av branschfolk. Det skapar trovärdighet och tyngd.
Berätta kort om ditt bidrag till Design S.
Mitt bidrag ”What’s Up?” är en skulptural vas-serie för KostaBoda som också är ett homage till Erik Höglund. Den är en fortsättning på ”Who was it?” som i sin tur var en del i ”Homage” då Kosta Boda firade 275 år som glasbruk. I ”Homage” valde jag att utgå från Erik Höglunds tjurvaser.
Vad har Design S betytt för dig?
Oj. Svårt att säga. Det är ju alltid roligt att få ett pris för något man gjort! Då blir man lite modigare. Och det tror jag är väldigt viktigt. Lite självkänsla är aldrig fel. Alla borde få ett pris ibland.
Vad är det som är så speciellt med Design S?
Jag tycker att det är speciellt att man lyfter så många olika områden inom form och design. Det visar på komplexiteten och variationen inom ett brett, svårt och viktigt område. Och hur viktiga alla olika delar är fast på olika sätt.
Berätta kort om ert bidrag till Design S.
Med projektet Costume Change At The Opera tog vi fram en ny visuell identitet för GöteborgsOperan med målet att göra operan mer synlig, tillgänglig och digital. GöteborgsOperan är som en föränderlig organism, i ständig rörelse. Den geografiska närheten till vattnet är speciell, en relation som syns i arkitekturen (huset ser ut som ett skepp!).
Vi bestämde oss för att utforska vad som händer om man kopplar samman ljud och vatten. För att ta fram identiteten bjöd vi in några av operans artister till ett experiment. Ljudet de åstadkom – med stämband, instrument och bara fötter – fångades upp och förstärktes. Ljudvågorna leddes in i vatten och utifrån mönstren de bildade skapade vi både logotyp och id-mönster.
Vad har Design S betytt för er?
Uppmärksamhet och en bekräftelse på att vårt experiment lyckades. Responsen för det här projektet har varit överväldigande, både för oss och operan. Det var ett väldigt givande samarbete och det har varit roligt att få följa operan de senaste åren. De har lyckats nå fler, med rekordhöga besökssiffror. Före covid-19, bör väl tilläggas.
Varför är kategorin grafisk design viktig i en designtävling?
Grafisk design finns överallt i samhället. När den görs med kvalitet blir vår vardag lite lättare, roligare och mer intressant. En designtävling kan lyfta fram de projekt som är extra kreativa och inspirera till att tänka i nya banor. Jag märker att intresset för grafisk design ökar och med det en diskussion om kvalitet. Tävlingar kan fungera som en bra katalysator för de diskussionerna.