Om du skulle nämna ETT enda skäl att anmäla bidrag till Design S – Swedish Design Awards 2020, vad skulle det då vara?

”En chans för spelproduktioner att få erkännande från Sveriges viktigaste form- och designpris”

– Anton Albiin, Projektledare på Dataspelsbranschen. Jurymedlem i kategorin Speldesign 2020.

”Om man vill synas tillsammans med de mest aktuella och bästa innovatörerna i branschen är detta ett strålande tillfälle att nå ut till en bred publik, näringsliv och ett internationellt sammanhang.”

 Karolina Keyzer, arkitekt, grundare av O K K +,  jurymedlem i kategorierna Arkitektur (Koncept & Realiserade projekt) samt Fönsterpriset 2020.

”Att som formgivare få synas i ett sammanhang som Design S kan skapa en plattform och en spridning som är helt unik i Sverige.”

– Thommy Bindefeldt, Marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn, jurymedlem i kategorin Textil 2020.

”Svensk design utvecklas kontinuerligt, det är nu dags att visa på den bredd av tjänstedesignprojekt och kompetens som finns i Sverige. Vi är väl kända för våra produkter, både fysiska och digital – och nu är det dags att sätta tjänstedesign på kartan! Inspirerar och överraska oss och den övriga juryn i vad tjänstedesign kan och bör vara!”

– Katarina Wetter Edman, Designforskare på Social Impact Lab, Örebro universitet. Jurymedlem i kategorin Tjänstedesign 2020.

”Design S – Swedish Design Awards är det finaste pris man kan få i dagens designsverige och den ultimata bekräftelsen på ett lyckat resultat!”

–  Mats Widbom VD Svensk Form

“Jag tycker att alla måste vara med och söka så vi kan visa upp allt det fantastiska som design gör i samhället, kan göra och de värde vi skapar och sätta Sverige på kartan. Sök nu!”

–  Lisa Lindström, grundare och vd för Doberman är Design-S-juryns ordförande för tredje omgången i rad.

Specialpriser

Du har väl inte missat våra kategorier där vi tillsammans med våra samarbetspartners har instiftat ett S som även innebär en prissumma? Sök fram till 24 juni. Inlämning sker via ett digitalt verktyg mellan 18 februari – 24 juni 2020 kl 23:59.

Fönsterpriset – konsten att bygga med ljus

Arkitektur med fönsterlösningar som bygger och förbättrar med ljus. I denna kategori väljs en vinnare som dessutom får en prischeck på 50 000 SEK. Priset presenteras i samarbete med vår huvudsponsor Svenska Fönster.

Läs mer om Fönsterpriset här

Svenska Fönster

Aluminium

Produkter, system och/eller tjänster som är nyutvecklade, nyskapande och har utformats med hänsyn till ett hållbart samhälle, säkerhet och ekonomi samt där aluminium varit en väsentlig del. I denna kategori väljs en vinnare som dessutom får en prischeck på 10 000 SEK. Presenteras i samarbete med Svenskt Aluminium.

Läs mer om Aluminiumpriset här

Svenskt Aluminium

Lauritz konsthantverkspris

Lauritz Konsthantverkpris är instiftat av Lauritz.com och är ett ytterligare en fördjupning av det fleråriga samarbetet med Design S. Samtliga anmälda bidrag inom kategorin Konsthantverk & hantverk är med och tävlar.

Lauritz.com’s jury premierar nyskapande och innovativa konsthantverk, främst inom keramik, glas, silver samt smyckeskonst. Juryn letar efter ett objekt som utstrålar en stark designvision, ett unikt uttryck och en gedigen kvalitet med potential till att bli en framtida klassiker på auktion. Vinnarens personliga formspråk förväntas att överleva sin egen tid och tilltala framtidens konsumenter om 25 år eller mer. 

I denna kategori väljs en vinnare ut. Vinnaren får ett S och en prischeck på 20 000 SEK.

Läs mer om Lauritz konsthantverkspris här

Om Lauritz.com

Här nedan berättar några vinnande projekt från tidigare år och om vad utmärkelsen har betytt för dem.

Stefan Ytterborn, grundare och VD på CAKE

Möt Stefan Ytterborn, grundare och VD på CAKE. CAKE vann ett S i kategorin Industridesign & produktdesign 2018.

Berätta kort om ert bidrag till Design S 2018.
Bidraget 2018, var CAKEs första serieproducerade modell Kalk OR. En produkt reflekterande CAKEs mission om att inspirera till hållbarhet och en fossilfri framtid, med att kombinera “responsibility & excitement”.

Utgångspunkten handlade om att optimera en motorcykel och dess prestanda för terrängbruk med en elektrisk drivlina. Det i sig innebär att börja från grunden, där varenda detalj är specialutvecklad kompromisslöst.

Resultatet är en produkt som förutom att den är tyst, inte stör eller inte förorenar, är extremt lätt att köra utan att behöva växla eller koppla och endast väger 68 kg. Nästan hälften jämfört en motsvarande bensinmotorcykel och utan att skita ner, störa eller kräva tillräckligt med fysik eller körvana.

Oavsett ålder eller kön, nybörjare eller världsmästare, med möjlighet till olika körlägen så upplevs samma glädje. Alla kan köra. “Explore with respect”.

Vad har S:et betytt för er?
Ett S är stort, främst för organisationen, där uppmärksamheten från oberoende och professionella bedömare ger en bra energi, i det fortsatta samarbetet. Samma oberoende ger ju också en fantastisk kredibilitet i marknaden.

Varför är kategorin Industridesign & produktdesign så viktig i en designtävling?
Design handlar om att gestalta strategier. Att ge ambitioner liv. Få företeelser inom design blir så konkreta och tydliga att analysera eller förstå som produktdesign.

Möt Jesper Ståhl från Jesper Design. Jesper vann tillsammans med Lystra ett S i kategorin Ljus och belysning med spotlights-serien Mocca 2018.

Berätta kort om ert bidrag till Design S 2018.
Tillsammans med Lystra vann vi Design S för spotlights-serien Mocca i kategorin Ljus och belysning 2018. Mocca är en cylindrisk spotlight med integrerad elektronik, reflektor och LED i ett. Inspirerade av örat på en kaffekopp skapade vi ett poetiskt och eget uttryck samtidigt som vi åstadkom flexibilitet med en dold led och med passiv kylning. Design där form och funktionalitet tillsammans skapar den unika lösningen.

Vad har S:et betytt för er?
För mig skapar  “Design S” uppmärksamhet för produkter och projekt som kanske inte annars synliggörs för en bredare publik, S:et lyfter fram design som framgångsfaktor. För varumärket Lystra skapa det möjlighet att påvisa att genomtänkt design och nära samarbeten med designer gör skillnad. På den internationella arenan visar det på stolthet för svensk design.

Varför är kategorin Industridesign & produktdesign så viktig i en designtävling?
Det jag uppskattar med Design S är den breda definitionen av design i dess olika skepnader, varje kategori med sin specifika jury som består av branschfolk. Det skapar trovärdighet och tyngd.

Frida Fjellman

Möt Frida Fjellman vinnare av Lauritz konsthantverkspris 2018.

Berätta kort om ditt bidrag till Design S 2018.
Mitt bidrag ”Whats Up?” är en skulptural vas-serie för KostaBoda som också är ett hommage till Erik Höglund. Den är en fortsättning på  “Who was it?” som i sin tur var en del i ”Homage” då Kosta Boda firade 275 år som glasbruk. I ”Homage” valde jag att utgå från Erik Höglunds tjurvaser.

Vad har S:et betytt för dig? 
Oj. Svårt att säga. Det är ju alltid roligt att få ett pris för något man gjort! Då blir man lite modigare. Och det tror jag är väldigt viktigt. Lite självkänsla är aldrig fel. Alla borde få ett pris ibland.

Vad är det som är så speciellt med Design S?
Jag tycker att det är speciellt att man lyfter så många olika områden inom form och design. Det visar på komplexiteten och variationen inom ett brett, svårt och viktigt område. Och hur viktiga alla olika delar är fast på olika sätt.

Möt Lisa Careborg från Happy F&B. Happy F&B vann ett S i kategorin Grafisk design med projektet Costume Change At The Opera 2018.

Berätta kort om ert bidrag till Design S 2018.
Vi tog fram en ny visuell identitet för GöteborgsOperan med målet att göra operan mer synlig, tillgänglig och digital. GöteborgsOperan är som en föränderlig organism, i ständig rörelse. Den geografiska närheten till vattnet är speciell, en relation som syns i arkitekturen (huset ser ut som ett skepp!).

Vi bestämde oss för att utforska vad som händer om man kopplar samman ljud och vatten. För att ta fram identiteten bjöd vi in några av operans artister till ett experiment. Ljudet de åstadkom – med stämband, instrument och bara fötter – fångades upp och förstärktes. Ljudvågorna leddes in i vatten och utifrån mönstren de bildade skapade vi både logotyp och id-mönster.

Vad har S:et betytt för er?
Uppmärksamhet och en bekräftelse på att vårt experiment lyckades. Responsen för det här projektet har varit överväldigande, både för oss och operan. Det var ett väldigt givande samarbete och det har varit roligt att få följa operan de senaste åren. De har lyckats nå fler, med rekordhöga besökssiffror. Före covid-19, bör väl tilläggas. 

Varför är kategorin grafisk design viktig i en designtävling?
Grafisk design finns överallt i samhället. När den görs med kvalitet blir vår vardag lite lättare, roligare och mer intressant. En designtävling kan lyfta fram de projekt som är extra kreativa och inspirera till att tänka i nya banor. Jag märker att intresset för grafisk design ökar och med det en diskussion om kvalitet. Tävlingar kan fungera som en bra katalysator för de diskussionerna. 

Spotify Business. 
Nobody puts music in the corner.
Digitala produkter och tjänster

Dancing Dune
Lauritz konsthantverkspris

Länsförsäkringar bankapp
Tjänstedesign

Lundnäs
Fönsterpriset

Experio Lab
Hållbar utveckling