Nominerade 2023: Grafisk design

Moraknivs nya hållbara förpackning
(Identity Works)

Moraknivs återvinningsbara förpackning hyllar 130 år av knivhantverk. Förpackningen är gjord från ett enda kartongark som håller knivarna säkert på plats utan plast. Parallellt med utvecklingen av en ny förpackning utvecklades Morak­nivs grafiska profil och narrativ. Resultatet blev ett stolt designuttryck med rötterna i Mora med ett vackert och karaktäristiskt typsnitt där bokstäverna har en kärleksfullt karvad karaktär.

Visa arbetsgruppen

Juryns motivering

Sedir: Processen
(Open Studio)

Sedir lagar mat på Instagram. I en tydlig och lättföljd process delar han med sig av både re­cept och matfilosofi. Genom en kokbok, en matbutik (som säljer varorna som behövs för att laga recepten i boken) och en restaurang (som serverar recepten) klev hans matlagning ut ur internet och hela vägen fram till hans följares smaklökar.

Visa arbetsgruppen

Juryns motivering

Tänk om. Tänk på hjärnan.
(NORD DDB)

När Hjärnfonden för första gången på 30 år skulle uppdatera sin identitet sökte de något innovativt som stod ut och var kostnadseffektivt att implementera. Identiteten vilar på en stabil och balanserad grund, det logiska. En grund bestående av en ny ordbild och symbol, ett tydligt bastypsnitt för brödtext och ett rent svart/vitt fundament. På den grunden exploderar ett lager av kreativitet i ett gränslöst uttryck som kan, likt vår plastis­ka hjärna, anpassas efter kommunikationens syfte, innehåll och ändamål.

Visa arbetsgruppen

Juryns motivering