Grafisk design

Vinnare!
P5 – Visual identity & signage

P5 är en utbildnings-, event- och konferensanläggning mitt i Umeå, vars visuella identitet och skyltkoncept i direkt samklang med dess konceptuella arkitektur skapar en unik miljö. Alla beståndsdelar i den visuella identiteten och dess tillhörande skyltkoncept är förankrade i varumärkesplattformen och dess essens ”Smartare möten” samt är i total samklang med arkitekturen – allt för att skapa goda förutsättningar för bra möten och en stark upplevelse av varumärket och platsen.

P5 vill ge de bästa möjligheterna för ett effektivt möte på plats – den visuella identiteten och navi- geringen är en central del i detta. Skyltkonceptet har en tydlig hierarki och logisk struktur där besökaren lätt (och undermedvetet) dechiffrerar skyltsystemet för en effektiv och friktionsfri navigering. Utifrån de publika flödena i den komplexa rumsligheten finns ett logiskt antal strategiska punkter genom vilka besökaren lätt och ledigt guidas till sin slutdestination. Som besökare får man en tydlig, överskådlig och väl sammanhållen helhet i en unik miljö där alla delar verkar för ett smartare möte.

Motivering

Visa arbetsgruppen

Vinnare!
Unga Klara – Ny visuell identitet

Unga Klara är en världsledande normkreativ teater i barns och ungas tjänst. Under arbetet med identiteten tog vi fram ett manifest som speglar verksamheten och kan kompletteras vid behov. Med utgångspunkt i manifestet har vi använt normkreativa metoder i alla led. Vi har till exempel utforskat en separatistisk form i valet av underleverantörer.

Typsnittet är en central del i det visuella uttrycket. Till bastypsnittet ritades 7×3 specialtecken som ”krockar” mot typsnittet. Tecknen ritades från grunden och visar på ett perspektivtänk. Ett tecken för varje bokstav i Unga Klaras namn – UNGAKLR. Dessa specialtecken ersätter bokstäverna i alla rubriker när vi kommunicerar Unga Klara utåt. Det symboliserar det föränderliga och illustrerar att teaterns verksamhet är allt annat än statisk. Vi har tagit fram en symbol och flera ”logotyper”. Symbolen finns som ani- merad gif samt som fysisk symbol.

Motivering

Visa arbetsgruppen

Maréna Beauté

Maréna Beauté är ett nytt svenskt kosmetikavarumärke som erbjuder högkvalitativa produkter till personer med mörka hudtyper. Varumärket grundades 2013 av makeupartisten Diarry Maréna, ursprungligen från Senegal. Det viktigaste elementet i den visuella identiteten är ett monogram inspirerat av de mjuka penseldragen från en make up-borste. Monogrammet är flexibelt och kan användas på olika sätt som ett återkommande grafiskt element genom hela identiteten. Den lugna, jordnära färgpaletten lämnar utrymme för framtida produktutveckling i nya färgställningar och kopparfolien länkar på ett sofistikerat och subtilt sätt tillbaka till varumärkets ursprung.

Visa arbetsgruppen

Rudinski Fruktbrännvin

Virkning och brännvin är två typiska östeuropeiska hantverk. Genom att väva ihop dem har vi skapat en produkt som sticker ut i barmiljön och hyllar varumärkets ursprung. Robert Rudinski lanserade under våren 2015 en serie fruktbrännvin i sex smaker som släpptes på utvalda barer i Stockholm.

Frukten plockas för hand i den ungerska byn Göncruszka och varje etikett är handvirkad av bygatans sömmerskor. Under det vita, boktryckta sigillet gömmer sig en kork islagen av dryckens upphovsman Robert Rudinski. Upplagan är limiterad och omfattar i en första leverans 1 200 flaskor.

Visa arbetsgruppen