Motivering: Ölsorten spring ale kommuniceras genom att en snöflinga förvandlas till en sol med hjälp av värmekänslig färg. En lysande förening mellan idé, teknik och hantverk. En avklädd grafisk lösning som värmer mycket. Mikkeller+Bedow tilldelas därför juryns specialutmärkelse ”Årets grafiska glädjeämne”.
Motivering: Peepooples potential lämnar ingen oberörd. Den inspirerande grundtanken att på individnivå skapa ett värde ur mänskliga exkrementer ingjuter hopp om en framtida fullbordan i global skala. Men ingen produkt kan ensam lösa ett världsproblem av sådan magnitud. Företagets ambition att förädla och vidareutveckla idén med praktiska stödlösningar är därför värd all uppmuntran. Peepoople föräras därför en särskild utmärkelse för design för global hälsa.
Motivering: Med ett lättillgängligt, intuitivt gränssnitt bjuder displayen in till samtal med brukaren. Det visuella skalet signalerar avskalad teknologi och skapar köplust. Design med mervärden för en bred konsumentgrupp, utan att skrika högt.